Dana 15.07. usvojen je „Mobility package“ u sklopu kojeg je došlo i do izmjena Uredbe 561/2006 i Uredbe 165/2014.
Krenimo redom.
Uredba 561/2006 ima nekoliko velikih izmjena koje će utjecati kako na vozače tako i na prijevozničke tvrtke.
Prva velika izmjena je da od 01. srpnja 2026. u međunarodnom prijevozu ili tijekom kabotaže Uredba 561/2006 primjenjuje na vozila čija najveća dopuštena masa vozila uključujući prikolicu ili poluprikolicu, prelazi 2,5 tona. Samim time obavezna je ugradnja tahografa u takva vozila.
Slijedeća izmjena je da je propisano da je vozač koji je u višečlanoj posadi na pauzi kada vozilom upravlja drugi vozač a on je na mjestu suvozača, pod uvjetom da ne pomaže vozaču koji upravlja vozilom. To je do sada bilo propisano smjernica EU komisije.
Vozač koji obavlja međunarodni prijevoz tereta može, izvan države članice poslovnog nastana, uzeti dva uzastopna skraćena tjedna razdoblja odmora pod uvjetom da u bilo koja četiri uzastopna tjedna uzima najmanje četiri tjedna razdoblja odmora, od kojih su najmanje dva redovna tjedna razdoblja odmora (smatra se da vozač obavlja međunarodni prijevoz ako započne dva uzastopna skraćena tjedna razdoblja odmora izvan države članice u kojoj poslodavac ima poslovni nastan i zemlje u kojoj je mjesto boravka vozača). Bitno je naglasiti da ako su dva skraćena razdoblja odmora uzeta uzastopno u skladu sa tim propisom, prije sljedećeg tjednog razdoblja odmora uzima se razdoblje odmora koje je nadoknada za ta dva skraćena tjedna razdoblja odmora (Vozač treba nadoknaditi što mu nedostaje do početka redovnog tjednog odmora od 45 sati).
Redovni tjedni odmor (45 sati) ne smije se provoditi u vozilu već u prikladnom smještaju s odgovarajućim mjestom za odmor i sanitarnim prostorima. Ako je vozač imao dva uzastopna skraćena tjedna odmora prijevoznik mora organizirati rad vozača tako da se on može vratiti u sjedište poslodavaca prije početka redovnog tjednog razdoblja odmora duljeg od 45 sati koje se uzima kao nadoknada. Prijevoznik mora bilježiti način na koji ispunjava tu obavezu te u svojim prostorima mora čuvati dokumentaciju radi kontrole.
Izmjena je i da vozač može prekinuti dnevni odmor (11 sati) i skraćeni tjedni odmor (24 sata) zbog ukrcaja/iskracaja sa broda ili vlaka s dva prekida do maksimalno 1 sat ostalih aktivnosti. Kod prekida redovnog tjednog odmora takav prekid odmora moguće je napraviti samo ako predviđeno putovanje traje više od 8 sati i vozač ima pristup spavaćoj kabini.
Promijene su i u Uredbi 165/2014 i to u dijelu kojem se propisuje način korištenja tahografa. Vozači će u periodu od 18 mjeseci nakon stupanja na snagu ovih izmjena biti u obavezi unositi u tahograf oznaku države u koju uđu nakon prelaska granice na najbližem mogućem mjestu za zaustavljanje ili nakon granice. U slučaju kada se granica prelazi na brodu ili vlaku država se unosi u luci ili na kolodvoru dolaska (ukoliko je u vozilo ugrađen pametni tahograf koji automatski bilježi granice vozač nije obavezan unositi podatke o prelasku granice).
Propisano je i da se i godišnji odmori ili bolovanja također označavaju simbolom kreveta.
I najveća promjena u Uredbi 165/2014 je ta da će vozači kod sebe morati imati dokumentaciju za tekući i prethodnih 56 dana (do sada je bilo tekući i prethodnih 28 dana).
Promjene Uredbe 561/2006 će biti 20 dana od dana objave u službenom listu EU. Promjene su prošle proceduru i izglasane su u EU parlamentu te se očekuje da ih potpiše Predsjednik Europskog parlamenta.
Izvor: